Gør matematik lettere at forstå gennem leg!

Matematikken følger os gennem hele livet. Selv spædbørn bruger matematik, når de skal genkende deres mors ansigt fra en fremmede. Når der i børnehaven skal sorteres legetøj og spilles billedlotteri, så er matematikken på spil igen.

Når skolealderen nås, bliver matematikken for nogle børn straks mere langhåret og sej at komme igennem. Timen starter med ordene: ”Værsgo at find jeres pladser og slå op på side 45 i matematikbogen”. Puha, så er vi i gang og den næste time, skal der ganges, divideres og lægges sammen fra stolen, der ikke må vippes på.

Synes dit barn, at det der med tal og matematik er svært og kedeligt, og er det en kamp at få lavet lektier, når den lille tabel skal øves?

bObles vil gerne give børn mulighed for, at få langt mere leg og bevægelse ind i hverdagen. Det er en mission, for alt hvad vi laver! Men vores nyeste produkt, tumletabeller, sætter fokus på læring med kroppen.

Faktisk viser forskning fra Syddansk Universitet, at hvis en førsteklasse hopper tabellerne i stedet for at sidde ned og remse dem op, så bliver deres matematiske evner en tredjedel bedre.

En gruppe forskere i Norge under navnet Stavangerprojektet har påvist, at der er en klar sammenhæng mellem børns motoriske færdigheder, og hvor gode de er til matematisk forståelse.

Forsøgene viser, at jo bedre børn er til selv at tage tøj på, spise med en ske eller klippe med en saks. Jo bedre er de også til den tidlige matematik, såsom at sortere legetøj efter form og størrelse og vise med fingrene hvor gamle de er.

Det er en af grundene til, at vi hos bObles synes, det er så vigtigt at styrke børns motoriske udvikling.

– Kommunikationskonsulent hos bObles, Amalie Stubkjær Nissen

Læs mere om vores nye tumletabeller her

Kilder:
https://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag/2015/09/god-motorikk-kobles-til-gode-matteferdigheter-hos-sma-barn

https://videnskab.dk/krop-sundhed/bevaegelse-gjorde-born-35-bedre-til-matematik