den glade udvikling

gør motorisk udvikling til en leg!

I samarbejde med børnefysioterapeut, Louise Hærvig, har vi i bObles skabt 5 Tumleikoner, som hver repræsenterer helt naturlige og grundlæggende elementer i barnets motoriske udvikling.

Fra barnet er helt lille, til det kommer i skole, og videre i livet, bør bevægelse være omdrejningspunktet for barnets motoriske, men mest af alt glade udvikling. Kropslige udfordringer er lig med kropslige erfaringer, og dét giver en glad krop. Denne udvikling kalder vi ”Den glade udvikling”

Med bObles Tumleikoner er det vores ambition at skabe et bevægelsesunivers, der kan blive ved med at inspirere til kropslig leg, kropslig glæde, og selve bevidstheden om alt dét kroppen kan og bare skal prøve af.

bObles Tumleikoner er bygget op omkring barnets motoriske udvikling. Dét at ligge på maven, rulle, kravle, stå, gå, hoppe og balancere gælder til alle tider i alle aldre og er selve grundkernen i kropslig udfoldelse. De 5 Tumleikoner skal i sin enkelhed forstås som motorik på den glade måde – dét vi i bObles kalder ”Den glade udvikling”. Du kan læse mere om det her på siden, eller i vores folder om Den glade udvikling

ikoner-test5 Lig på maven

En stærk ryg er et super vigtigt udgangspunkt for barnets videre bevægelsesmønster – både når barnet som helt spæd skal være maveliggende, men også når barnet er i voksealderen. Noget af det allerbedste man kan gøre at opbygge og vedligeholde en stærk ryg.

ikoner-test4 Rul, kryb og kravl

Med en stærk ryg vil barnet opleve, at det er nemmere at rulle. Når barnet ruller, er det selv i gang med at bevæge sig, og i kombination med barnets nysgerrighed, skaber dét grobund for den videre udvikling, hvor barnet begynder at krybe og kravle. Det lille barn kan have gavn af at blive hjulpet lidt på vej og blive motiveret med objekter der afgiver lys og lyd. Det lidt større barn skal endelig blive ved med at rulle, krybe og kravle, for det er gavnligt for barnets kropsbevidsthed.

ikoner-test3 Stå og gå

Kom op at stå. Det helt lille barn gør det som oftest først på skødet, men det skal øves mange gange, før sikkerheden er der, og de første selvstændige skridt bliver taget. Det kræver muskelstyrke i benene og rigtig god balance at gå. Så når barnet står, og bøjer, og strækker benene, er det ren muskel- og balancetræning. Det lidt større barn skal også have mulighed for at øve og øve, for det tager lang tid at blive helt fortrolig med det at stå og gå.

ikoner-test2 Hop

Det er vidunderligt at hoppe, for det er, det tætteste vi kommer på at flyve. I alle aldre skal denne udfordring tages op. Et perfekt hop består af et afsæt og en landing, og kan variere i det uendelige. Jo flere gange vi hopper, desto bedre lærer vi kroppen at kende, og jo sjovere bliver det.

balance-test Balancér

Balancen har indflydelse på alt, hvad kroppen foretager sig. For det helt lille barn bliver balancen stimuleret ved hver eneste bevægelse og ved hver eneste niveauforskel. Når barnet er lidt ældre, og selv kan komme omkring, bliver balancen ikke kun stimuleret men også udfordret. Jo mere tryg barnet er ved sin balance, jo mere vil barnet selv udfordre den.

Den glade udvikling til Tumletid

Kunne du tænke dig at vide mere om Den Glade Udvikling?

I bObles synes vi, det er vigtigt at lege og bevæge sig for at styrke og udfordre motorikken – og fordi det er sjovt. Derfor har vi opfundet et eventkoncept, som vi kalder Tumletid, som handler om lige netop dét.

Til Tumletid leger vi os til en bedre forståelse af, hvordan vi kan stimulere og udfordre vores børns motorik. Vi ruller, kravler, hopper og balancerer os til en glad krop. bObles Tumletid foregår ude hos vores forhandlere rundt omkring i landet. Du kan se, hvornår vi kommer til en by nær dig lige her.

louise-haervig

I bObles samarbejder vi med børnefysioterapeut, Louise Hærvig, når vi udvikler nye produkter. Det gør vi for at sikre, de bidrager til barnets motoriske udvikling.

Louise Hærvig er børnefysioterapeut og udover at være ansat i Børneterapien i Gentofte kommune, har hun også sit eget firma  – Børneriet.

Louises stilling i Børneterapien omfatter træning/behandling af børn i alderen 0-18 år med varierende handicaps og motoriske udfordringer. Den selvstændige del (Børneriet) af hendes arbejdsfelt, tager udgangspunkt i et ønske om at ALLE børn skal have de bedst mulige betingelser for motorisk udvikling.

X