Få en god nattesøvn med ro og dybe tryk

Få en god nattesøvn med ro og dybe tryk

Mit barn vil ikke sove

Eksempel på konkret øvelse til barn 1 -3 år:
Skumfidus

Sid lige så stille på mors eller fars skød imens du bliver trykket på arme og ben, som var du en lille skumfidus. Ved dybe tryk opnås der sansemæssigt et dejligt nærvær med kroppen.

Den faglige viden:
Frisk og veloplagt

Søvn kan gøre en verden til forskel for din tumling og ikke mindst for dig som forælder. Det er vigtigt for at være udhvilet og have energi til alt det spændende, der skal til at ske.

Træthed opstår naturligvis ved for lidt søvn, men også når kroppen og hjernen er mættet af indtryk. Der er ofte fart på tumlinger, så en helt almindelig dag i dagplejen eller vuggestuen kan gøre dem glade, men også trætte. Det stilles også krav i institutionen. Krav som udvikler, men også kræver dit barns opmærksomhed.

Hvis I oplever træthed og måske også noget umulighed derhjemme, så slå en gang med terningen, lav lidt sjov og få kroppen i gang. Det kan få fokus væk fra umulighederne, både for dit barn og for dig selv.

Alle legene kan gøres i roligt tempo, der skaber opmærksomhed på kroppen og dejligt nærvær, før der skal puttes.

Men tænk også på søvn som træthed, hvor det kan være gavnligt, at kroppen vækkes lidt. I den sammenhæng må tempoet godt være lidt hurtigere. Hvis jeres tumling skal falde helt til ro, og søvnen skal indtræde, så skal der også lidt andre kneb til - ro og rytme, regelmæssighed og ritualer.

-Børnefysioterapeut, Louise Hærvig, i samarbejde med bObles